Víkend s mangoldem

Měla jsem zcela jiné plány. Čerti mne v sobotu ráno nesli do tržnice! Toužila  jsem po své oblíbené japonské listové zelenině, ale zrovna nebyla.

Duhová síla i v mangoldu

U vedlejšího stánku měli doslova výstavní mangold. Neznáte? Říká se mu také římský špenát. Středomořská (u nás dost opomíjená) listová zelenina nadupaná vitamíny, hořčíkem, draslíkem a bůhví čím ještě.  K tomu všemu jsem na vlastní oko poprvé spatřila i mangold červený.  A byla jsem ztracená. Koupila jsem oba jata nadšením hodným Magdaleny Dobromily. Už nějaké zkušenosti s mangoldem mám, takže jsem tušila, do čeho jdu. Přesto jsem se rozhodla, že připravím každý zvlášť, abychom mohli porovnat odlišnost chuti. Že jsem si radši nenafackovala !

Především jsem se skoro strhla, když jsem vlekla domů košík, ze kterého na každou stranu trčel obrovitý svazek nadoudaných listů. Po příchodu jsem přehodnotila denní plán  a jako první úkol jsem mangold naházela do vany. Už jsem koupila svazky jednotlivých listů, tak to šlo rychle.  Rodina nadávala, neboť bylo vedro a chtěli se sprchovat. Neměli šanci, vana byla zaplněna skoro do polovičky.

Já, zlomená v kříži, jsem sprchovala jeden list po druhém a následně lupeny druhově třídila.  Zatímco zelené plácačky odkapávaly z nejhoršího, připravila jsem sušák na prádlo a odolala pokušení  použít kolíčky. Stejně bych jich asi tolik neměla.

Jelikož se u mangoldu zpracovávají zvlášť řapíky a listy, rovnou jsem  se pustila do porcování, což mi zabralo další hodinu.  Červený šel rychleji. Trošku se podobá rebarboře, tak stačil jediný šmik. U klasického mangoldu jsem pracovala s nůžkami. A kladla a kladla na rozložené utěrky. Sušák na prádlo se brzy  zaplnil a s ním i stůl a dvě židle.

Náš malý byt za chvilku vypadal jak sušárna tabáku. Rodina komentovala mé „skvělé“ nápady a jízlivě se dotazovala, zda k obědu budou oba druhy. Poledne totiž už dávno uplynulo. I přerušila jsem mangoldování  a vykutala z mrazáku guláš. Uchlácholila jsem přítomné, že zítra v neděli budou zapékané řapíky. Dušené listy jsem plánovala naporcovat a zmrazit jako polotovar pro budoucnost.

Odpoledne jsem strávila kmitáním mezi předsíní a kuchyní od sušáku ke sporáku. Dva obrovské hrnce jsem naplnila po okraj natrhanými listy. Řapíky už zaplnily jeden z boxů na zeleninu v lednici.

S pocitem dobře vykonané práce jsem si sedla k televizi a konečně hodila nohy na trnož.  Oba druhy  mangoldu se mezitím nemilosrdně dusily. Tušila jsem to, ale přesto byl šok při první kontrole enormní. V obou prádelňácích  na dně probublávala voňavá zelená hmota. Asi tak tři porce. Dohromady tedy šest.

Rodina žasla. TO JE VŠECHNO?  Tázali se v údivu. A dvě porce z každého hrnce mi rovnou sežrali jen ochutnáváním.

Inu,  nemusí být všeho málo jen jako šafránu. V neděli jsem si to ověřila i na řapíkách, když jsem po prokrájeném a problanšírovaném dopoledni nesla na stůl jedinou zapékací misku.

Jaký byl tedy můj víkend? Plný pohybu, vitamínů a stopových prvků!

 

 

Autor: Šárka Bayerová | pondělí 19.8.2013 11:15 | karma článku: 15,08 | přečteno: 772x
  • Další články autora

Šárka Bayerová

O šikovné milence Toničce

8.3.2020 v 11:35 | Karma: 22,71

Šárka Bayerová

První oficiální milenka

6.3.2020 v 21:09 | Karma: 22,56

Šárka Bayerová

Svatá princezna (dokončení)

24.1.2020 v 12:26 | Karma: 28,13

Šárka Bayerová

Svatá princezna (2. část)

23.1.2020 v 9:45 | Karma: 21,72

Šárka Bayerová

Svatá princezna (1. část)

22.1.2020 v 9:52 | Karma: 28,66

Šárka Bayerová

Tak si tak říkám...

13.1.2020 v 9:04 | Karma: 17,97

Šárka Bayerová

Jak jsem nevyhořela

27.4.2019 v 11:09 | Karma: 22,13

Šárka Bayerová

Fronta na Alžbětu

18.11.2018 v 11:03 | Karma: 16,66

Šárka Bayerová

Kritika České televize?

11.11.2018 v 11:10 | Karma: 30,22

Šárka Bayerová

Ostrava!!!

31.10.2018 v 10:53 | Karma: 26,56

Šárka Bayerová

Stoletá vzpomínka

25.10.2018 v 12:54 | Karma: 29,54
  • Počet článků 547
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1510x
Nenapravitelná optimistka s duší v rozletu. A věčná vypravěčka. Někdy je to se mnou mírně náročný ... :-) 

                            ( aladul333@gmail.com )