Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj srpen. Nejen 68...

V létě památného roku 1968 mi bylo čtrnáct a měla jsem oči navrch hlavy. Už měsíc jsem totiž byla v Peru...

Táta pracoval v zahraničním obchodě od čtyřicátého sedmého a jelikož byl nestraník, do osmašedesátého to nedotáhl dál než na "referenta". Většina z těch, které zaučoval, mu pak šéfovala. Až Pražské jaro z něj udělalo "delegáta" a vyslalo ho založit Obchodní oddělení ČSSR do peruánské Limy. Tehdy na to stačili tři lidi. Obchodní rada - tedy hlavní šéf, druhý byl pracovník přes bižuterii z Jablonexu a trojici doplnil náš táta s pověřením pro veškeré strojírenství. 

Moje ségra Ivana, zde na blogu již lehce proslavená, zrovna studovala novinařinu, a tak s námi nejela. Slovy tehdejší dialektiky řečeno " dostala důvěru" a v jednadvaceti letech od rodičů i byt na Vinohradech. K samostatnému užívání. Babička měla byt vlastní a byla pověřena supervizí z Holešovic.

Do Limy jsem s tátou a mámou odjela 19. července. A Ivana den po nás zamířila na studentskou brigádu do Anglie. Sbírat jahody. To byla taky novinka roku 1968, neboť do té doby se nejdál jezdilo na broskve do Bulharska. Nakonec ale chytla práci tehdejších snů - dělala servírku v prázdninovém táboře u moře. V plánu bylo, že anglický pobyt ukončí v Londýně u rodiny tátova kamaráda, který pracoval na ambasádě. A pak zpátky do Prahy, protože měla v pondělí 19. srpna nastoupit na praxi v Československém rozhlase...

To jen na úvod rodinných reálií, abyste byli v obraze. Neboť, jak vidno, všechno souvisí se vším. A teď už zpátky do Peru. Můj táta, který se španělsky naučil sám v mládí, usoudil, že znalost místního jazyka je pro mne nutná rychle. Už i proto, že u křtu mě držela jeho učitelka, španělská emigrantka a sefardská Židovka. Otec byl vždy zastáncem hození do vody, a tak mě od 12. srpna šoupnul do peruánské soukromé školy, kam už chodily dvě děti jeho kolegů. A tak jsem španělsky plavala... Mimochodem - to taky byla novinka roku 68 - do té doby byla .na "západě" pro děti povolena jedině škola sovětská, pokud na ambasádě nebyla česká...

21. srpna jsem jako obvykle jela za vzděláním autobusem. Naši na ambasádu. Máma tam dělala účetní. Ráno bylo úplně normální, protože jsme ve funglnovém bytě bydleli teprve dva dny a neměli jsme ještě ani rádio, natož televizi. Když jsem dorazila do školy, mí domorodí spolužáci se chovali divně. Shlukli se kolem mě a vzrušeně mi pořád cosi říkali. Neustále se opakovala slova Rusos... Praga... okupasijón... Vůbec jsem nechápala. Ani když na mě dělali puf... puf... Do půl hodiny vtrhl do areálu školy táta s delegátem Jablonexu. Jardu, Otu i mně vytáhli z lavic různých tříd, nacpali nás do auta a odvezli na ambasádu, kde už máma příšerně brečela. Cestou jsme se dozvěděli, co se stalo. V podstatě jsme ale nechápali furt...

Naši byli hrůzou bez sebe, protože se domnívali, že Ivana už pracuje v Rozhlase. Byla to děsná bezmoc při tehdejším komunikačním spojení. Dopisy chodily týden až dva a mezistátní hovory byly v rozpuku. Existoval ale aspoň dálnopis. A tak naštěstí přišel na ambasádu do Limy telex od tátova kamaráda z Londýna s textem: Franto, neboj se, Ivana je u nás a nepustíme ji do Prahy, dokud se to nevyjasní!  Má nechtěně prognostická sestra si totiž korespondenčně stihla prodloužit pobyt v Anglii a posunout nástup do Rozhlasu na konec srpna. Dopis o tomto faktu nám došel až za týden. No a asi tušíte, že Ivana na praxi už nikdy nenastoupila...

Srpen 68 jsem tedy sice prožila na opačné straně zeměkoule, ale ten "můj" pražský mě ještě čekal. Dopadl na mně v plné síle 19. srpna 1969. O tom ale až zítra...

Táta a ja na Machu Picchu v roce 1968. Už po srpnu...

Poznámka: Svou vzpomínku jsem dopisovala dopoledne. Před padesáti lety jsem u televize nebyla. Dnes ano. A jsem hrdá na to, co se u Rozhlasu dělo. Na projevy odporu, byť při pietní akci. Pro mně symbolické. Asi není náhodou, že se křičela stejná slova (...hanba...fuj...) která jsem slyšela na Václaváku před čtyřiceti devíti lety. Při onom "mém srpnu", o kterém budu psát až zítra. A to, i když to všechno píšu sem, vy všichni víte kam. Podle Klusovy výzvy bych neměla. Ale berte to tak, že jsem to udělala schválně... 

Autor: Šárka Bayerová | úterý 21.8.2018 12:39 | karma článku: 22,01 | přečteno: 607x
  • Další články autora

Šárka Bayerová

O šikovné milence Toničce

Tak jsem trošku francouzského krále v minulém článku přechválila. Šlo o jeho druhou milenku Antoinette, tedy Toničku. Na rozdíl od své předchůdkyně od Karla VII. zřejmě žádný oficiální glejt nedostala.

8.3.2020 v 11:35 | Karma: 22,71 | Přečteno: 1351x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

První oficiální milenka

Královská, co na svou lásku dostala glejt. Kde jinde, než ve Francii. A tak se v první polovině patnáctého stoleti otevřela cesta mnoha dalším...

6.3.2020 v 21:09 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1417x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Nudíte se? Kupte si novou postel! Nebo klidně dvě!

Kam se hrabe medvídek mýval... Když máte dostatečnou trpělivost a dočkáte se dodávky, pak vás čeká ta pravá zábava!

10.2.2020 v 12:36 | Karma: 26,76 | Přečteno: 1173x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Svatá princezna (dokončení)

Ella, vnučka královny Viktorie. Ruská velkokněžna Jelizaveta Fjodorovna. Když ovdověla, všechno se změnilo...

24.1.2020 v 12:26 | Karma: 28,13 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Svatá princezna (2. část)

Ještě doma v Hesensku jí říkali Ella. Provdala se do ruské carské rodiny a stala se velkokněžnou Jelizavetou Fjodorovnou.

23.1.2020 v 9:45 | Karma: 21,72 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

  • Počet článků 547
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1510x
Nenapravitelná optimistka s duší v rozletu. A věčná vypravěčka. Někdy je to se mnou mírně náročný ... :-) 

                            ( aladul333@gmail.com )