Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Houby, houby, houby

Pořád moc nerostou. Nějak dlouho to trvá. Už před vlnou veder jsem podnikla řadu výzkumných výprav. Taky většinou neúspěšných. Při jedné z nich  jsem přesto narazila na jakéhosi osamělého posledního Mohykána. Dokonale maskovaného. Byl tak sličný a dokonce nečervivý, že jsem jeho fotku musela dát aspoň do perexu.

Frida jde po hříbku

U nás je houbařská vášeň skoro prokletím. Dědeček z máminy strany se v rodině proslavil tím, že chodil do lesa s baterkou. Vyrážel ještě za tmy.

Geny se podepsaly i na nás. Kdysi dávno jsme jely se ségrou na chalupu večerním vlakem. Přijely jsme už za tmy a čekala nás skoro hodinová cesta převážně lesem. Jak jsme tak šly a povídaly a občas si přisvítily baterkou na cestu, najednou jsme uviděly hřib! Přímo na cestě! Následovalo absolutní šílenství. Baterku jsme už nezhasly a postupovaly směrem k chalupě za stálého ohledávání okolního terénu a sbírání dalších a dalších hub. Když jsme konečně dorazily, čekající rodiče už trochu vyšilovali, neboť jsme přišly s více než hodinovým zpožděním. Poté, co jsme na stůl v jedenáct hodin v noci položily pytel s houbami, reagoval náš otec (nehoubař) zoufalým zvoláním:  

- Už fakt zešílely! Nedaj pokoj ani v noci!  Příště si rovnou vemte lucernu!

Pokud prahnete po nevídaných nálezech a chcete probádat i ty nejnedostupnější kouty lesa, choďte na houby s jezevčíkem na vodítku. My to praktikujeme už léta.

Díky tomu máme chalupu nebývale vyzdobenou. Lebky s parůžky i bez parůžků, parůžky samostatné, některé bizarně ohlodané či nakřivo rostlé. Za nimi jsou zastrkaná pera různých barev a velikostí, od sojčích a kukaččích až po jestřábí a soví. Trofejní stěny jak na Konopišti. Jezevčík prostě vyčmuchá všechno.

Při takových procházkách si užijete i trochu adrenalinu. Nikdy totiž nevíte, zda se se živým jezevčíkem ještě domů vrátíte.

V té souvislosti lituji, že je u nás zákaz sbírání lanýžů, neboť naše Frida by mohla směle konkurovat chýrným prasatům. Ale co není, může jednou být... Zatím trénujeme na hřibech. Má je moc ráda, takže při hledání tohoto typu si necvičím pouze zrak, ale i hbitost. Pokud Frida vidí hříbek dříve než já,  musím jí okamžitě a jakkoliv zabránit v jeho sežrání. Blbé je, že jí chutnají i některé prašivky. 

Zrovna v sobotu jsem na poslední chvíli zahlédla, jak pozřela cosi bílého. Vrhla jsem se po ní a z její tlamy se mi podařilo dostat alespoň část. Zbytek okamžitě Frida spolkla s bleskurychlým výrazem ANI NÁHODOU NEDÁM!  Málem i s mým prstem. Doufaly jsme se ségrou, že to byl malý masák nebo holubinka, jelikož na hřiba zoufalé zbytky moc nevypadaly. Načež jsme se pohádaly na téma amanita phaloides, která je dle mykologů lahodné chuti. Já zas údajně psala ty svoje příšerný scénáře a sestra dle mne nedávala dostatečně pozor a koukala po houbách. To jsou paradoxy, co? Jste na houbách a musíte koukat především na psa.

V rámci usmiřování a zklidnění situace jsme si sedly na padlý kmen a vytáhly svačinu. V tu chvíli se Frida mezi námi se zaúpěním složila a převrátila se na záda s vytrčením všech svých noh k nebi.

- Už zcepeněla! - pokusila jsem se o nejapný vtip.

Samozřejmě to tak nebylo. Naše Čtyřtlapka tak jen dávala najevo své nadšení z nečekaně gurmánské procházky, kterou si ještě chtěla okořenit drbáním na břiše.

Konec dobrý, všechno dobré. Jen kdyby ty houby už konečně začaly růst …

 

 

 

 

 

Autor: Šárka Bayerová | úterý 13.8.2013 12:30 | karma článku: 17,91 | přečteno: 1160x
  • Další články autora

Šárka Bayerová

O šikovné milence Toničce

Tak jsem trošku francouzského krále v minulém článku přechválila. Šlo o jeho druhou milenku Antoinette, tedy Toničku. Na rozdíl od své předchůdkyně od Karla VII. zřejmě žádný oficiální glejt nedostala.

8.3.2020 v 11:35 | Karma: 22,71 | Přečteno: 1350x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

První oficiální milenka

Královská, co na svou lásku dostala glejt. Kde jinde, než ve Francii. A tak se v první polovině patnáctého stoleti otevřela cesta mnoha dalším...

6.3.2020 v 21:09 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1416x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Nudíte se? Kupte si novou postel! Nebo klidně dvě!

Kam se hrabe medvídek mýval... Když máte dostatečnou trpělivost a dočkáte se dodávky, pak vás čeká ta pravá zábava!

10.2.2020 v 12:36 | Karma: 26,76 | Přečteno: 1173x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Svatá princezna (dokončení)

Ella, vnučka královny Viktorie. Ruská velkokněžna Jelizaveta Fjodorovna. Když ovdověla, všechno se změnilo...

24.1.2020 v 12:26 | Karma: 28,13 | Přečteno: 1377x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Svatá princezna (2. část)

Ještě doma v Hesensku jí říkali Ella. Provdala se do ruské carské rodiny a stala se velkokněžnou Jelizavetou Fjodorovnou.

23.1.2020 v 9:45 | Karma: 21,72 | Přečteno: 1006x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Svatá princezna (1. část)

Se strašným osudem. Vnučka královny Viktorie, provdaná za ruského velkoknížete. Žila v bouřlivé době, která ji smetla...

22.1.2020 v 9:52 | Karma: 28,66 | Přečteno: 1545x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Někteří psi na tom nejsou zase tak zle...

...jak naznačuje nedávný rozdurděný článek jednoho ko!egy blogera. Reaguje na reklamu na psí žrádlo a na údajný fakt, že psi sami doma hodiny "trpí"...

14.1.2020 v 17:04 | Karma: 25,46 | Přečteno: 956x | Diskuse| Brno

Šárka Bayerová

Tak si tak říkám...

... že možná zrovna snídáte. A že by vás třeba zajímalo, co se občas objeví na stole u někoho jiného...

13.1.2020 v 9:04 | Karma: 17,97 | Přečteno: 538x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Kterak u nás schováváme Ježíška

Už je to drahně let, co jsem žila v Mexiku. Od té doby říkám, že polovinou srdce jsem Mexičanka. A tak jsem si sem přivezla nejen nádherné vzpomínky, ale i tradice...

6.1.2020 v 16:59 | Karma: 19,16 | Přečteno: 497x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Jak jsem se vyabstinovala aneb S novým rokem nejdál dojdeš...

... aneb jsem tu zas. Tak se ukaž, recidivo! Třeba a konečně budeš jednou pozitivní. Asi se mi stýskalo...

5.1.2020 v 8:54 | Karma: 19,44 | Přečteno: 576x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Shalom Eurovision Song Contest 2019 - konečně finále!

Tak to máme letos za sebou. Dokonce přišla i Madonna. Zřejmě už víte, že příští rok pojedeme do Amsterdamu. Média se dokonale postarala.

20.5.2019 v 15:00 | Karma: 17,16 | Přečteno: 622x | Diskuse| Kultura

Šárka Bayerová

Shalom Eurovision Song Contest 2019 - Tel Aviv - (2. semifinále)

Začínám si myslet, že u zpěvaček je vstupenkou na eurosongové klání rádoby roztomilé kňourání nebo naopak řev divé ženy. U umělců opačného pohlaví jednoznačně vítězí schopnost nasadit hlas ublíženého kastráta.

17.5.2019 v 14:24 | Karma: 18,49 | Přečteno: 623x | Diskuse| Kultura

Šárka Bayerová

Shalom, Eurovision Song Contest 2019! (1. semifinále!)

Shalom, Tel Aviv! Rok se s rokem sešel a po loňském vítězství zpěvačky Netty jsme s Eurosongem od včerejška v Izraeli.

15.5.2019 v 21:06 | Karma: 21,27 | Přečteno: 732x | Diskuse| Kultura

Šárka Bayerová

Padesát let? To nám to ale uteklo...

Když mi přišla pozvánka, oči četly, ale mozek se vzpouzel. Padesát let od skončení devítiletky? Já se picnu...

29.4.2019 v 8:34 | Karma: 23,87 | Přečteno: 785x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Jak jsem nevyhořela

Trochu vošajslich titulek v době, kdy u nás kdeco hoří a za humny taky. Dokonce i Notre-Dame. Ale jinak to nejde. Já se totiž stěhovala...

27.4.2019 v 11:09 | Karma: 22,13 | Přečteno: 739x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Fronta na Alžbětu

...se stála v Literární kavárně Academia na Václavském náměstí v Praze. Když tu slovenská Brňačka -a místní blogerka - Alžběta Vlčková podepisovala svou knihu "Sfumato"...

18.11.2018 v 11:03 | Karma: 16,66 | Přečteno: 582x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Mám dvě otázky, pane premiére

A fakt sorry jako, zas se budou týkat vašich dětí, resp. jen jednoho z nich. Prostě mě to zajímá....

14.11.2018 v 9:31 | Karma: 28,26 | Přečteno: 1514x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Kritika České televize?

Je to svízelné něco vytvořit a všem se zalíbit. Nebo aspoň někomu. Když je kritik všudypřítomný.....

11.11.2018 v 11:10 | Karma: 30,22 | Přečteno: 3797x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Ostrava!!!

Sto roků v šachtě jsem nežila, a tak jsem taky nemlčela. Nakonec s mlčením mám odjakživa problémy. Natož pak na scuku blogerů v kraji razovitem...

31.10.2018 v 10:53 | Karma: 26,56 | Přečteno: 945x | Diskuse| Společnost

Šárka Bayerová

Stoletá vzpomínka

Aniž by tušila budoucí významné datum, začala si moje prateta Anička 22. března roku 1918 psát deník.

25.10.2018 v 12:54 | Karma: 29,54 | Přečteno: 815x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 547
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1510x
Nenapravitelná optimistka s duší v rozletu. A věčná vypravěčka. Někdy je to se mnou mírně náročný ... :-) 

                            ( aladul333@gmail.com )